יום שלישי, 22 באוגוסט 2017

חוויה מתקנת או, הביקור השני שלי בקייב ואיך אתם מרוויחים מזה

בתחילת החופש הגדול, נסענו לחופשה באוקראינה. אוקראינה? מה איבדתם שם? אז בדיוק בגלל זה אני כותבת על זה- כי סוכני התיירות עדיין לא התחילו להציף אותנו בדילים לקייב וזה בדיוק הזמן לגלות את העיר הנפלאה הזו.
בהתחלה חשבתי לכתוב רק על החלק האומנותי של העניין כי זו בעצם מטרת הבלוג אבל אז חשבתי, למה לשמור את כל הטוב הזה לעצמי כשאפשר לחלוק? אם אכתוב הכל ברשומה אחת, היא תהיה ארוכה מדי אז.... קבלו במחיאות כפיים את הרשומה הראשונה על אוקראינה. יבואו עוד כמה בהמשך אז שווה לחכות.

הביקור הראשון שלי בקייב היה לפני כעשר שנים. זו היתה טעות! יום לבלות בעיר, בדרך חזרה מתאילנד, בלי יותר מדי הכנה לפני כן- שום דבר טוב לא יכול לצאת מזה. וזו באמת היתה חוויה לא מהנה במיוחד. נשארתי בעיקר עם טעם של החמצה. היה לי ברור שזו עיר עם פוטנציאל אדיר להיות אחד מהיעדים המועדפים עלי אבל שום דבר לא היה באנגלית, העיר הייתה באמצע שפוצים מסיביים (ולא אכביר בפרטים על חווית השירותים הציבוריים המבעיתה שעברתי) ואני עוד הייתי באוירת קוקטיילים וים כחול אז....

ואז הגיעה שנת 2012 וקייב אירחה את היורו קאפ (לטובת הקוראות שלי- מדובר בכדורגל ☺) וזה הוביל לשילוט מסיבי של העיר באנגלית. השיפוצים התקדמו ואף הסתיימו. והלוואי עלינו שירותים ציבוריים כמו שיש להם שם עכשיו. מאז גם היה אירוויזיון ומלחמה עם רוסיה שרק גרמה לאוקראינים לרצות להתקרב יותר למערב, מה שהוביל גם לתפריטים באנגלית במסעדות. והרי באנו לאכול, לא?
למלחמה היתה, לצערם של האוקראינים, השפעה קריטית על הכלכלה המקומית. המטבע שלהם במצב מזעזע והמצב הכלכלי במדינה לא משהו בכלל. אבל יש מי שמרוויח מזה ואלו אנחנו, התיירים, שיכולים להרשות לעצמנו לבלות בה כמעט בלי חשבון כי המחירים מצחיקים עד כדי לא הגיוניים.

הערה קטנה על לינה- המלונות בקייב מאוד יקרים. האופציה הזולה יותר היא אחד מתוך עשרות בתי הדירות להשכרה שמפוזרים בעיר. כמובן שרצוי לקחת המלצות מראש כי אפשר גם ליפול בזה ואני בהחלט ממליצה על מלון הדירות שאנחנו ישנו בו. אין פה את כל גינוני המלון כמו לובי  מפואר וכו' אלא מדובר בבית דירות שהוסב לטובת העניין אבל יש תמיד מישהו בקבלה, החדרים נקיים ומסודרים וניתן מענה לכל מה שצריך. והיתרון הגדול זה המיקום! אנחנו התמקמנו במרכז העיר כך שכמעט כל המקומות שאני ממליצה עליהם הם במרחק הליכה או מקסימום נסיעה קצרצרה.
ונפתח סוגריים אחרונים על תחבורה- בעיר מערכת מטרו שעובדת נהדר ואפילו שמות התחנות כתובוים באנגלית. בגלל מגבלת פחד בלתי נשלט ממדרגות נעות (ומדובר כאן על ירידה של 5 דקות למטה במדרגות נעות ...), אנחנו כמעט ולא השתמשנו בה. הורדנו את האפליקציה של Uber שעובדת מעולה. כמעט כל מי שיש לו רכב וצריך כסף (וכמו שאתם מבינים זה הרבה אנשים), עובד עם אובר. זה בטוח, מהיר, נוח וזול!! ברמת 5-10 שקלים לנסיעה.

אז אחרי כל הפרטים הטכניים המאוד חשובים האלו, נצלול לחלק הראשון של ההמלצות האישיות שלי. אוכל!

קייב משופעת במסעדות מסוגים שונים. האוקראינים מתים על סושי אז יש אותו כמעט בכל מסעדה אבל אנחנו התרכזנו דווקא יותר באוכל מקומי. גם שווארמה זה להיט כאן אז יש מלא דוכני שווארמה -דונר בשמה התורכי למי שלא יודע.

כמה הערות כלליות שיעזרו לכם להבין איך הדברים מתנהלים כאן:
בכל התפריטים רשום המחיר של המנה והגודל שלה בגרמים. זה מאוד נוח כי אין הפתעות ואתם לא תקבלו פתאום מנה בגודל גרגר אפונה כשציפיתם לסטייק.
התפריט מפורק לפריטים וכל דבר מתומחר בנפרד. המנה העיקרית כמעט לעולם לא מגיעה עם תוספת. התוספות מפורטות בתפריט ומוזמנות בנפרד. לא תזמינו, לא יהיה. 
אל תצפו ליותר מדי כשאתם מזמינים סלט. בשום מקום בעולם סלטים הם לא כמו בארץ. הם תמיד יהיו קטנים ויקרים יותר מכל מנה אחרת.
השירות הסובייטי הוא קורקטי שלא לומר מנוכר לפעמים. ואיטי. נתנחם בעובדה שזה קשור גם לכך שהמנות נעשות במקום כך שהכל טרי. סבלנות זו מילת המפתח. אבל היי, אתם בחופש, לאן אתם ממהרים?

מסעדות


פרווק Pervak
אחד הקירות בפרווק
מרגע המעבר בדלת, תמצאו את עצמכם בעולם קסום בו בכל פינה תגלו דברים חדשים ומרגשים. כל חדר במסעדה מעוטר בפריטים אחרים ושווה לשוטט בין החדרים בזמן שממתינים לאוכל שיגיע. לא לפספס גם את השירותים.
התפריט מורכב בעיקרו ממנות מסורתיות. את מרק הבורשט האוקראיני (שבניגוד למה שאנחנו מכירים הוא עשיר ומלא בירקות ודברים טובים), תמצאו כמעט בכל מסעדה אבל כאן הוא טעים במיוחד. תזמינו כל מני דברים מהתפריט. אל תחששו לנסות גם אם אתם לא מכירים כי הכל באמת מאוד טעים. וזול! ממש ממש זול.
אה, ובקטגוריית השתייה, ממליצה לכם לנסות את האוזוור- מעין מיץ פירות עם טעם מעושן. מעניין ולא מתאים לכולם אבל חובה לנסות לפחות פעם אחת.

חינקלי Khinkali
את האוכל הגיאורגי לא נראה לי שצריך להציג. בשנים האחרונות נפתחו בארץ מספר מסעדות המתמחות במטבח הזה שהוא אחד מהאהובים עלי ומסתבר שהוא גם אחד מהאהובים על האוקראינים. יש כמה וכמה מסעדות גיאורגיות בעיר ומסעדת חינקלי היא רק אחת מהן ומהיותר מומלצות. גם כאן, העיצוב מגניב במיוחד ושווה להסתובב בכלל החללים של המסעדה ולא רק ליד השולחן שלכם.
שתי מסעדות גיאורגיות נוספות מומלצות שלא הצלחתי להגיע אליהן אבל יודעת ממקור ראשון שכדאי- mimino ו- chchapuri
קפה דש

מסעדת טאבון שמגישה אוכל טורקי ואזרבייג'ני מעולה. במיוחד שווים המאפים שלהם שכאמור, נאפים בתנור אבן במקום. בעצם אנחנו מדברים על בצק אחד שמגיע בהמון צורות וטעמים שכולם שווים בטירוף. 
לקינוח אל תוותרו על הכנאפה שלהם שמכינים אותה במקום במנות אישיות. שווה.
במקום מגישים גם ארוחת בוקר אבל את זה אני ממליצה לשמור למקומות אחרים ונגיע לזה.

רשת מזון מהיר אוקראיני. זה מאוד משעשע ומזכיר קצת את המזנון באוניברסיטה. נכנסים, לוקחים מגש ואוספים מנות מתוך מבחר אדיר. לא מדובר כאן בגורמה אלא באופציה נוחה, די טעימה וזולה לארוחת צהריים על הדרך. למה אני מתכוונת כשאני אומרת זולה? בואו נגיד שאתם ממלאים מגש במרק, לחם, סלט, מנה עיקרית, קינוח ושתייה בגג 10 שקלים. שווה, לא? 
ה-עוגה

תכינו את עצמכם לעונג צרוף. מדובר פה באחד מבתי הקפה היותר שווים שנתקלתי בהם עם קונדיטוריה מעולה!! כל מה שטעמנו כאן היה טעים ברמות שלא ניתן לתאר בכלל. העוגה הסגולה הזו שבתמונה? אולי העוגה הכי טעימה שאכלתי בחיים (ואכלתי כמה עוגות בחיי....). 

בית קפה- מסעדה עם אוכל טעים ביותר ועוגות שוות בטירוף. מקום מצוין לארוחת בוקר . יש להם גם ארוחות צהריים- אנחנו אכלנו שם רק בבוקר אבל לפי הרמה של מה שאכלנו, אני יכולה להניח ששאר התפריט לא רע בכלל.
ארוחת בוקר מתוקה ב R&B














שוקולד, שוקולד, שוקולד


שתי רשתות שוקולד שאסור לפספס! כל אחת והסיפור שלה.
Roshen
חברת שוקולד ענקית עם סניפים בכל העולם. סוג של עלית רק "טיפה" יותר גדול. הכניסה לחנויות שלהם היא חוויה בפני עצמה גם לגדולים ובעיקר לקטנים. חוץ משוקולד יש להם גם מלא אקססוריז חמודים ממש כמו קופסאות פח למיניהן, בקבוקים, תיקים ועוד. והמון המון המון שוקולד וממתקים מעולים. והמחיר.... טוב, את זה כבר הבנתם.

כאן מדובר כבר ברמה אחרת. מבחר אדיר של שוקולד ופרלינים באיכות מדהימה. אם רושן זה עלית אז לביב זה מקס ברנר (של פעם). ממליצה לכם לקחת את אחת מקופסאות הפח שבתוכן מבחר פרלינים כי הקופסאות עצמן מהממות.
החנות שלהם היא גם בית קפה אז אם כבר הגעתם שתו איזה שוקו-חם.
דלפק הפרלינים בלביב















קניות של אוכל



אז ככה, כיון שהמסעדות כל כך זולות, גם אם אתם לנים בדירה עם מטבחון, אין באמת סיבה להתעסק עם קניית אוכל לחדר. אבל תמיד צריך שיהיו דברים קטנים בהישג יד. לצורך זה, אל תפספסו שני מקומות שווים במיוחד.

שוק בסרבקה
השוק הישן של קייב. לא מתקרב לעשירית מהשוק בברצלונה למי שהיה אבל מעט הדוכנים שעוד נשארו בו מציעים סחורה מעולה. פירות יער מכל הסוגים, חמוצים ומשומרים למיניהם וגם דברים שלא הייתי מתקרבת אליהם.... אבל באמת שרק בשביל פירות היער שווה להכנס לשם. אם אתם במרכז העיר זה גם ככה בדרך לכל מקום בערך.

פירות מעולים בשוק בסרבקה

חמוצים ושאר ירקות 



















סופר Le slipo
תעשו לעצמכם טובה ורק תכנסו להציץ. גם אם לא קניתם כלום. סופרים כאלו זו אגדה. אני בכוונה לא מצרפת תמונות כי זה לא יגמר..

שבעתם? עד כאן בענייני אוכל. יש עוד הרבה ומאוד מומלצות אבל אפילו אני לא הצלחתי לכסות את כל הסצינה הקולינרית של קייב ב-5 ימים. למרות שניסיתי, תאמינו לי.

הרשומה הבאה תעסוק בעיקר באומנות על סוגיה. חנויות, אומנות רחוב ועוד. תאמינו לי שיש למה לחכות.
אשמח לשמוע מכם תגובות. מוזמנים גם להעביר הלאה.
ואם יש שאלות ורוצים המלצות נוספות, אני כאן ואשמח לעזור.

שיהיה לנו סוף אוגוסט נסבל....
יערה


תגובה 1:

  1. יערונת.. זה ממש מעורר חשק לטיול! נכנס לגמרי לרשימה שלי.. תודה ומחכה להמשך!

    השבמחק